Selasa, 16 Oktober 2012

RE: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip

 

utk berjimat alternator
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="part2598-boundary-760098752-576976245"

--part2598-boundary-760098752-576976245
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"

As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg kt group ni tp
sbb psal atenator ni ada menarik skit.... Saya selalu kene dgn bende
ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala bateri tu,
rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit sbb ada
load, jd dia charge la tu...

Sent from my Windows Phone
From: fuzzyinn@yahoo.com
Sent: 16/10/2012 5:32 PM
To: Automobil
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri-
tip utk berjimat alternator
Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.
Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Oct 2012 01:19:15=20
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
k berjimat alternator

daripada clue kat bawah..
1- kong yg kedua sebab bearing jam, kong yg sebelum tu sebab bearing juga k=
a? yg tukar altenator 6 kali sebab apa? tak ada charge, x cukup charge, ke =
bearing jammed etc?=C2=A0
2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A mcm s=
ikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa istila=
h melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaan 13.5=
V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk specs dia=
) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage akan dro=
p sikit tapi x sepatutnya drop below battery voltage.=C2=A0
3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah sebenarnya alternator yang baru=
tukar tu?=C2=A0

________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>=20
Sent: Tuesday, October 16, 2012 3:33 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
k berjimat alternator
=20

=C2=A0=20
Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp ++ dlm injin idle tapi bila o=
n jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp++ saja..so Pomen cadangkan ut=
k tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak pengikat lai=
n la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tapi tak se=
lesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk kena piki=
r 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak guna lampu =
..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
duk melayan kerenah altenator ni.
Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
________________________________

From: Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com>=20
Sender: automobil@yahoogroups.com=20
Date: Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 +0800
To: <automobil@yahoogroups.com>
ReplyTo: automobil@yahoogroups.com=20
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
k berjimat alternator
=C2=A0=20
Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik Mat cakap),=
tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..

2012/10/16 tanya saya <worksplendid@gmail.com>

=20
>=C2=A0=20
>tq bro. ilmu yg di kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi =
kt diri sendiri. Saya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check=
2, 3 workshop gak.. rupanya altenator bearing je problemnya.=C2=A0
>
>
>
>2012/10/15 mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
>
>=20
>>=C2=A0=20
>>salam semua,
>>=C2=A0 memandangkan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, s=
aya ingin kongsi sedikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta sa=
ya ni alternator kong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnost=
ic (saya tak ada OBD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (ke=
y-on , key -off) terdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun be=
gitu, saya biarkan juga sebab =C2=A0kereta saya ada voltmeter so saya bole =
monitor voltage sehingga la beberapa bulan =C2=A0memakainya. setelah sekian=
lama, maka semakin teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, s=
aya pegi ulu klawang utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, al=
ternator tu dah x leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik=
, perlukan at least 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya bergantung ke=
pada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk la injector, =
fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad tu dan trus
memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan elektrik. dal=
am perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery tu dah sampa=
i minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak gelap sbb dah=
nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sbb headlamp n=
i byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan rumah terus b=
attery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai maknanya ken=
a beli battery baru or tow sampai rumah =C2=A0dimana akan menyusahkan sikit=
. =C2=A0so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta wira bole dap=
at dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at least rm1000. =
x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marhaen mcm saya =
ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair alternator.. klu nak re=
pair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alternator dlm rm140 with 2 m=
onths warranty). alternatively saya call kedai yg jual spare part, harga di=
a
RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli dekat kedai repair alter=
nator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty dan tukar sendiri. so utk =
buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah dan berjaya pasang balik=
dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai kereta yang special (conti ke =
etc) klu rosak alternator, ada alternative utk repair alternator selain dar=
i beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak berjimat (ada byk duit) th=
en beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat nilai2 pembelajaran dari p=
enulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah, maaf diucapkan.. klu na=
k cerita lagi-- ada lagi..
>

=20

--part2598-boundary-760098752-576976245
Content-Type: text/html; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

<html><head><meta content=3D"text/html; charset=3Dutf-8" http-equiv=3D"Cont=
ent-Type"></head><body><div><div style=3D"font-family: Calibri,sans-serif; =
font-size: 11pt;">As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg k=
t group ni tp sbb psal atenator ni ada menarik skit....&nbsp; Saya selalu k=
ene dgn bende ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala =
bateri tu, rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit =
sbb ada load, jd dia charge la tu... <br><br>Sent from my Windows Phone<br>=
</div></div><hr><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 1=
0pt; font-weight: bold;">From: </span><span style=3D"font-family: Tahoma,sa=
ns-serif; font-size: 10pt;">fuzzyinn@yahoo.com</span><br><span style=3D"fon=
t-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold;">Sent: </s=
pan><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt;">16/10/=
2012 5:32 PM</span><br><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-=
size: 10pt; font-weight: bold;">To: </span><span style=3D"font-family: Taho=
ma,sans-serif; font-size: 10pt;">Automobil</span><br><span style=3D"font-fa=
mily: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold;">Subject: </sp=
an><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt;">Re: www=
.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alter=
nator</span><br><br></body></html>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/htm=
l4/strict.dtd">
<html>
<head>
</head>

<body style=3D"background-color: #fff;">
<span style=3D"display:none">&nbsp;</span>

<!--~-|**|PrettyHtmlStartT|**|-~-->
<div id=3D"ygrp-mlmsg" style=3D"position:relative;">
<div id=3D"ygrp-msg" style=3D"z-index: 1;">
<!--~-|**|PrettyHtmlEndT|**|-~-->

<div id=3D"ygrp-text" >
=20
=20
<p>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/htm=
l4/strict.dtd">

Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.<=
div>Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobil=
e.</div><hr><div><b>From: </b> mohdmat &lt;kedai_tayar@yahoo.com&gt;
</div><div><b>Sender: </b> automobil@yahoogroups.com
</div><div><b>Date: </b>Tue, 16 Oct 2012 01:19:15 -0700 (PDT)</div><div><b>=
To: </b>automobil@yahoogroups.com&lt;automobil@yahoogroups.com&gt;</div><di=
v><b>ReplyTo: </b> automobil@yahoogroups.com
</div><div><b>Subject: </b>Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kere=
ta sendiri- tip utk berjimat alternator</div><div><br></div>
<span>&nbsp;</span>

<div id=3D"ygrp-text">
=20
=20
<p><div style=3D"color:#000;background-color:#fff;font-family:times n=
ew roman, new york, times, serif;font-size:14pt;"><div><span>daripada clue =
kat bawah..</span></div><div style=3D"color: rgb(0, 0, 0);font-size: 19px;f=
ont-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;background-color: t=
ransparent;font-style: normal;"><span>1- kong yg kedua sebab bearing jam, k=
ong yg sebelum tu sebab bearing juga ka? yg tukar altenator 6 kali sebab ap=
a? tak ada charge, x cukup charge, ke bearing jammed etc?&nbsp;</span></div=
><div>2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A=
mcm sikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa =
istilah melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaa=
n 13.5V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk spe=
cs dia) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage ak=
an drop sikit tapi x sepatutnya drop below battery
voltage.&nbsp;</div><div>3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah seben=
arnya alternator yang baru tukar tu?&nbsp;</div><div><br></div> <div style=
=3D"font-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;font-size: 14p=
t;"> <div style=3D"font-family: 'times new roman', 'new york', times, serif=
;font-size: 12pt;"> <div dir=3D"ltr"> <font size=3D"2" face=3D"Arial"> <hr =
size=3D"1"> <b><span style=3D"font-weight:bold;">From:</span></b> "fuzzyin=
n@yahoo.com" &lt;fuzzyinn@yahoo.com&gt;<br> <b><span style=3D"font-weight: =
bold;">To:</span></b> Automobil &lt;automobil@yahoogroups.com&gt; <br> <b><=
span style=3D"font-weight: bold;">Sent:</span></b> Tuesday, October 16, 201=
2 3:33 PM<br> <b><span style=3D"font-weight: bold;">Subject:</span></b> Re:=
www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat a=
lternator<br> </font> </div> <br>
<div id=3D"yiv573054537">

<div>
<span>&nbsp;</span>

<div id=3D"yiv573054537ygrp-text">
=20
=20
<div>

Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp &#43;+ dlm injin idle tapi bi=
la on jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp&#43;+ saja..so Pomen cada=
ngkan utk tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak peng=
ikat lain la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tap=
i tak selesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk k=
ena pikir 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak gun=
a lampu ..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
duk melayan kerenah altenator ni.</div><div>Sent from my BlackBerry=C2=AE w=
ireless device via Vodafone-Celcom Mobile.</div><hr><div><b>From: </b> Zaie=
dishaq &lt;zaiedishaq@gmail.com&gt;
</div><div><b>Sender: </b> automobil@yahoogroups.com
</div><div><b>Date: </b>Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 &#43;0800</div><div><b>To=
: </b>&lt;automobil@yahoogroups.com&gt;</div><div><b>ReplyTo: </b> automobi=
l@yahoogroups.com
</div><div><b>Subject: </b>Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kere=
ta sendiri- tip utk
berjimat alternator</div><div><br></div>
<span>&nbsp;</span>

<div id=3D"yiv573054537ygrp-text">
=20
=20
<div>Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik =
Mat cakap), tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..</div=
><div><br><br><div class=3D"yiv573054537gmail_quote">2012/10/16 tanya saya =
<span dir=3D"ltr">&lt;<a rel=3D"nofollow" ymailto=3D"mailto:worksplendid@gm=
ail.com" target=3D"_blank" href=3D"mailto:worksplendid@gmail.com">worksplen=
did@gmail.com</a>&gt;</span><br>

<blockquote class=3D"yiv573054537gmail_quote" style=3D"border-left:1px #ccc=
solid;">

<u></u>

<div>
<span>&nbsp;</span>

<div>
<div>

<div>
=20
=20
<div><font><font face=3D"comic sans ms,sans-serif">tq bro. ilmu yg di=
kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi kt diri sendiri. Sa=
ya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check 2, 3 workshop gak.=
. rupanya altenator bearing je problemnya.&nbsp;</font></font></div>

<div>

<font><font face=3D"comic sans ms,sans-serif"><br></font></font><br><div cl=
ass=3D"yiv573054537gmail_quote">2012/10/15 mohdmat <span dir=3D"ltr">&lt;<a=
rel=3D"nofollow" ymailto=3D"mailto:kedai_tayar@yahoo.com" target=3D"_blank=
" href=3D"mailto:kedai_tayar@yahoo.com">kedai_tayar@yahoo.com</a>&gt;</span=
><br>

<blockquote class=3D"yiv573054537gmail_quote" style=3D"border-left:1px #ccc=
solid;">

<u></u>

<div>
<span>&nbsp;</span>

<div>
<div>

<div>
=20
=20
<div></div><div style=3D"font-size: 14pt;font-family: 'times new roma=
n', 'new york', times, serif;"><div>salam semua,</div><div>&nbsp; memandang=
kan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, saya ingin kongsi s=
edikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta saya ni alternator k=
ong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnostic (saya tak ada O=
BD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (key-on , key -off) t=
erdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun begitu, saya biarkan=
juga sebab &nbsp;kereta saya ada voltmeter so saya bole monitor voltage se=
hingga la beberapa bulan &nbsp;memakainya. setelah sekian lama, maka semaki=
n teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, saya pegi ulu klawa=
ng utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, alternator tu dah x =
leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik, perlukan at leas=
t 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya
bergantung kepada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk=
la injector, fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad=
tu dan trus memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan e=
lektrik. dalam perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery =
tu dah sampai minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak g=
elap sbb dah nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sb=
b headlamp ni byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan r=
umah terus battery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai =
maknanya kena beli battery baru or tow sampai rumah &nbsp;dimana akan menyu=
sahkan sikit. &nbsp;so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta w=
ira bole dapat dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at le=
ast rm1000. x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marha=
en mcm saya ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair
alternator.. klu nak repair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alter=
nator dlm rm140 with 2 months warranty). alternatively saya call kedai yg j=
ual spare part, harga dia RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli=
dekat kedai repair alternator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty d=
an tukar sendiri. so utk buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah=
dan berjaya pasang balik dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai keret=
a yang special (conti ke etc) klu rosak alternator, ada alternative utk rep=
air alternator selain dari beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak b=
erjimat (ada byk duit) then beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat n=
ilai2 pembelajaran dari penulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah=
, maaf diucapkan.. klu nak cerita lagi-- ada lagi..</div>

</div><div></div>

</div>
=20

=20
=20

</div>

=20

</div></div></blockquote></div><br></div>
<div></div>

</div>
=20

=20
=20

</div>

=20

</div></div></blockquote></div><br></div>

</div>
=20

=20

</div>
=20

</div>

</div><br><br> </div> </div> </div></p>

</div>
=20

=20

<!-- end group email -->

</p>

</div>
=20

<!--~-|**|PrettyHtmlStart|**|-~-->
<div style=3D"color: #fff; height: 0;"></div>
<!--~-|**|PrettyHtmlEnd|**|-~-->

</body>

<!--~-|**|PrettyHtmlStart|**|-~-->
<head>
<style type=3D"text/css">
<!--
#ygrp-mkp {
border: 1px solid #d8d8d8;
font-family: Arial;
margin: 10px 0;
padding: 0 10px;
}

#ygrp-mkp hr {
border: 1px solid #d8d8d8;
}

#ygrp-mkp #hd {
color: #628c2a;
font-size: 85%;
font-weight: 700;
line-height: 122%;
margin: 10px 0;
}

#ygrp-mkp #ads {
margin-bottom: 10px;
}

#ygrp-mkp .ad {
padding: 0 0;
}

#ygrp-mkp .ad p {
margin: 0;
}

#ygrp-mkp .ad a {
color: #0000ff;
text-decoration: none;
}
#ygrp-sponsor #ygrp-lc {
font-family: Arial;
}

#ygrp-sponsor #ygrp-lc #hd {
margin: 10px 0px;
font-weight: 700;
font-size: 78%;
line-height: 122%;
}

#ygrp-sponsor #ygrp-lc .ad {
margin-bottom: 10px;
padding: 0 0;
}

#actions {
font-family: Verdana;
font-size: 11px;
padding: 10px 0;
}

#activity {
background-color: #e0ecee;
float: left;
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
padding: 10px;
}

#activity span {
font-weight: 700;
}

#activity span:first-child {
text-transform: uppercase;
}

#activity span a {
color: #5085b6;
text-decoration: none;
}

#activity span span {
color: #ff7900;
}

#activity span .underline {
text-decoration: underline;
}

.attach {
clear: both;
display: table;
font-family: Arial;
font-size: 12px;
padding: 10px 0;
width: 400px;
}

.attach div a {
text-decoration: none;
}

.attach img {
border: none;
padding-right: 5px;
}

.attach label {
display: block;
margin-bottom: 5px;
}

.attach label a {
text-decoration: none;
}
=20
blockquote {
margin: 0 0 0 4px;
}

.bold {
font-family: Arial;
font-size: 13px;
font-weight: 700;
}

.bold a {
text-decoration: none;
}

dd.last p a {
font-family: Verdana;
font-weight: 700;
}

dd.last p span {
margin-right: 10px;
font-family: Verdana;
font-weight: 700;
}

dd.last p span.yshortcuts {
margin-right: 0;
}

div.attach-table div div a {
text-decoration: none;
}

div.attach-table {
width: 400px;
}

div.file-title a, div.file-title a:active, div.file-title a:hover, div.fi=
le-title a:visited {
text-decoration: none;
}

div.photo-title a, div.photo-title a:active, div.photo-title a:hover, div=
.photo-title a:visited {
text-decoration: none;
}

div#ygrp-mlmsg #ygrp-msg p a span.yshortcuts {
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
font-weight: normal;
}

.green {
color: #628c2a;
}

.MsoNormal {
margin: 0 0 0 0;
}

o {
font-size: 0;
}

#photos div {
float: left;
width: 72px;
}

#photos div div {
border: 1px solid #666666;
height: 62px;
overflow: hidden;
width: 62px;
}

#photos div label {
color: #666666;
font-size: 10px;
overflow: hidden;
text-align: center;
white-space: nowrap;
width: 64px;
}

#reco-category {
font-size: 77%;
}

#reco-desc {
font-size: 77%;
}

.replbq {
margin: 4px;
}

#ygrp-actbar div a:first-child {
/* border-right: 0px solid #000;*/
margin-right: 2px;
padding-right: 5px;
}

#ygrp-mlmsg {
font-size: 13px;
font-family: Arial, helvetica,clean, sans-serif;
*font-size: small;
*font: x-small;
}

#ygrp-mlmsg table {
font-size: inherit;
font: 100%;
}

#ygrp-mlmsg select, input, textarea {
font: 99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;
}

#ygrp-mlmsg pre, code {
font:115% monospace;
*font-size:100%;
}

#ygrp-mlmsg * {
line-height: 1.22em;
}

#ygrp-mlmsg #logo {
padding-bottom: 10px;
}

#ygrp-msg p a {
font-family: Verdana;
}

#ygrp-msg p#attach-count span {
color: #1E66AE;
font-weight: 700;
}

#ygrp-reco #reco-head {
color: #ff7900;
font-weight: 700;
}

#ygrp-reco {
margin-bottom: 20px;
padding: 0px;
}

#ygrp-sponsor #ov li a {
font-size: 130%;
text-decoration: none;
}

#ygrp-sponsor #ov li {
font-size: 77%;
list-style-type: square;
padding: 6px 0;
}=20

#ygrp-sponsor #ov ul {
margin: 0;
padding: 0 0 0 8px;
}

#ygrp-text {
font-family: Georgia;
}

#ygrp-text p {
margin: 0 0 1em 0;
}

#ygrp-text tt {
font-size: 120%;
}

#ygrp-vital ul li:last-child {
border-right: none !important;=20
}=20
-->
</style>
</head>

<!--~-|**|PrettyHtmlEnd|**|-~-->
</html>
<!-- end group email -->

--part2598-boundary-760098752-576976245--

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my
.

__,_._,___

Tidak ada komentar:

Posting Komentar