pandangan peribadi yg cetek dari pensyarah...
naif
--------------------------------------------
On Mon, 1/12/14, '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil] <automobil@yahoogroups.com> wrote:
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Proton... Taubat Tak Mau...!
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
Date: Monday, 1 December, 2014, 12:43 AM
Tragedi Proton... Taubat Tak
Mau...!!!!
telokbakong.blogspot
ikutsukaakuisa.blogspot.
Di Belasah
Oleh Isa
Gua berasa amat pelik dengan
sikap segelintir manusia yang tak serik2 dengan jenama
Proton kereta nasional
negara kononnya.... hahahaha...
Pelbagai rungutan dan aduan yang kita
dengar berkaitan kereta haprak nih..., harga dah la mahal
kualiti macam
cibai.... daripada beli jenama proton lebih baik tambah duit
sikit lagi beli
jenama luar negara lagi berbaloi dan nampak nilai duit yang
kita
keluarkan.
Puak2 yang syok sendiri dalam Proton tu ingat rakyat atau
pembeli kereta diorang tu bayar harga kereta Proton yang
mahal tu dengan duit
monopoly atau saidina agaknya, tu yang diorang main cincai
jer....
Gua
anak beranak dah puluhan tahun boikot jenama Proton,
bukannya nak berlagak dan
bukannya tak patriotik tetapi kami sekeluarga tahu bagaimana
peritnya mencari
duit dan setiap barangan yang dibeli itu biarlah berbaloi
dan bernilai dengan
duit yang dikeluarkan.
Dari segi pusat servis pulak..... hehehehe....
lebih baik selenggara kandang babi daripada selenggara
kereta Proton di Pusat
Servis Proton.... ini bukan cerita yang jarang2 di dengar,
cubalah tanya sesiapa
sahaja yang pernah berurusan dengan Pusat Servis Proton....
pasti ceritanya yang
negatif memanjang. Bab Pusat Servis nih... selalunya
melibatkan bangsa yang
bekerja di Pusat itu dan majoritinya adalah bangsa pemalas
dan munafik....
hahahaha....
Bab
sparepart
pulak.. jangan citer aaarrrr...., lebih mahal daripada
kereta2 jenama luar....
hahahaha... Proton ni spesies sanggap duit rakyat/pembeli.
Kepada sesiapa yang
ada cita2 nak beli kereta jauhkanlah diri lu orang daripada
terbeli kereta
Proton.... ini jenama low class and low kualiti....
Salah satu
buktinya... baca link kat bawah tu...
Tragedi
Proton Yang Celaka.
Sepatutnya
lambang/emblem Proton tu digantikan dengan lambang/emblem di
bawah nih.... baru
sesuai dengan kerendahan kualitinya dan harga yang mahal nak
mampus tuuuuu.....
hahahaha....
Pi mampus
laaaa.... dengan jenama proton....!!!!
----- Original Message -----
From: nasty
nastyboy
nasty5069@yahoo.com
Sent: Sunday, November 30, 2014 9:17 PM
Subject: Re: Proton Kena
Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS
Seru Jangan Beli Proton - Mesti Baca
AS
SALAM,
SEBENARNYA PUSAT SERVICE PROTON BUKAN LAH TEMPAT YANG
SELAMAT ATAU BERPRESTIJ
TAPI TEMPAT UNTUK MEMBUNUH DIRI DAN MEMBAKAR DUIT DIDALAM
NYA. SEBAB PEKERJA
YANG DIBAYAR GAJI ADALAH 200% TIADA PENGALAMAN DAN TIDAK
PUNYA KEPAKARAN DALAM
BIDANG AUTOMOTIF....
AS SALAM.....
On Saturday, 29
November 2014, 6:48,
"Pendekar Bloggerz pendekarbloggerz@gmail.com
----- Forwarded
Message -----
This message is eligible for
Automatic Cleanup! (respeks_group@yahoogroups.com)
Add
cleanup rule | More
info
Proton
Kena Kritik Kaw2 - Pensyarah UMS Seru Jangan
Beli Proton - Mesti Baca !!!
Kepala hotak Nurul Asyikin on Friday,
November 28,
2014
Tragedi
Proton di Pusat
Servis Kolombong
1. Serius. Bila menulis entri ini, sebenarnya saya
ada sikit rasa bersalah. Seolah-olah anti-patriotik. But
enough is
enough.
Sudah bertahun-tahun Proton beroperasi di Malaysia;
menikmati
penguasaan pasaran domestik yang berguling-guling jatuh ke
riba, natijah dari
dasar perlindungan automobil nasional. Bagaimana modusnya?
Dengan cara
mengherotkan pasaran sebenar harga kereta, sekaligus memberi
rakyat beban
kewangan yang lebih berat dari sepatutnya.
Jika dihimpun pengalaman
kolektif rakyat Malaysia berkait produk dan servis Proton:
agak-agak sejijik
mana? Piagam "mesra-rakyat" yang sepatutnya jadi
teras servis industri kereta
kebangsaan ini: tuntas atau mitos? Barangkali Proton adalah
contoh klasik sebuah
entiti industri yang licik melindungi dosa korporatnya
dengan topeng
patriotisme.
2. Saya rasa begini. Sudah sampai masa rakyat patut bangkit
mempersoalkan secara kolektif: Adakah Proton benar-benar
berjiwa nasionalis atau
cuma kapitalis yang dipacu ketamakan materi? Persoalan
paling penting juga:
masih perlukah lagi kerajaan meneruskan dasar perlindungan
pasaran untuk menjaga
kepentingan Proton, serta menjadikan rakyat sebagai tukaran
korban?
Untuk
menilai persoalan-persoalan ini dalam konteks realiti; saya
mahu berkongsi
pengalaman personal dengan Pusat Servis Proton (Kolombong)
yang diketuai oleh
Doreen James. Biarpun ini cuma insiden peribadi, tapi
mungkin boleh beri
gambaran asas tentang mod operasi perniagaan syarikat yang
dibangunkan dari
airmata rakyat ini.
Saya tidak pernah merayu di Facebook. Tapi kali ini
saya terpaksa. Dengan rendah hati, saya mohon semua pengguna
Proton (khususnya
yang ada di Sabah) untuk luangkan sedikit masa membaca
pengalaman ini. Suara
adalah satu-satunya senjata marhaen untuk berdepan dengan
kuasa kapital
syarikat-syarikat burjois.
3. Tragedi saya bermula begini.
Saya
hantar kereta ke Pusat Servis Proton di Kolombong pada 1 Okt
2014. Hampir satu
hari di bengkel untuk buat diagnosis masalah dan anggaran
kos serta jumlah hari
yang perlu untuk pembaikan. Saya dibagitau kosnya sekitar
RM4K ++; serta akan
ambil masa seminggu untuk siap. Temujanji pembikinan
ditetapkan pada 20
Okt.
Saya pun hantar kereta pada tarikh tersebut. Selepas
seminggu, saya
masih tidak dapat sebarang maklumbalas. Bila dihubungi,
Proton cakap masih dalam
proses pembaikan. Pada 31 Okt (selepas 12 hari), bila
ditelefon lagi, barulah
Proton kata ok. Boleh ambil sudah. Tapi sebab saya kebetulan
perlu pulang
kampung segera; saya tunda pengambilan itu ke hari Isnin, 3
Nov.
Pada 3
Nov, RA saya datang ke Proton seawal jam 10.00am. Selepas
buat bayaran sebanyak
RM4200, dia terpaksa menunggu lagi berjam-jam sebelum kereta
boleh diambil. Can
you believe it? Selama 15 hari kereta itu di pusat servis,
ia masih lagi dalam
pembaikan. Padahal anggaran asas selepas pre-diagnosis
masalah, katanya maksimum
1 minggu. Sisihan piawai lebih 100%!
4. Tapi tragedi saya tidak tamat di
sini.
Selepas ambil kereta pada 3 Nov di pusat servis Proton,
belum pun
sampai di opis: enjin kereta tersedak-sedak. Macam itik
terlebih #se-k's. Oil
indicator juga tidak berfungsi. Masalah oil indicator ini
TIDAK PERNAH WUJUD
sepanjang saya memandu kereta ini sejak 2006. Bahkan ia
bukan pun satu masalah
yang dikenalpasti dalam diagnosis pertama pada 1 Okt.
Maksudnya apa?
Masalah 'petunjuk minyak' itu HANYA timbul selepas
kereta saya dimasukkan ke
bengkel Proton ini.
TETAPI yang paling menakutkan: bila kami komplen,
foreman yang in-charge kereta saya (Jainal), memberitahu
bahawa sebenarnya
kereta tersebut belum siap sepenuhnya (selepas 15 hari di
pusat servis!). Saya
tanya: kenapa Proton boleh telefon saya untuk ambil,
kemudian minta bayaran
seterusnya release kereta kalau ia belum siap sepenuhnya?
Jawapan Jainal:
"Saya pun tidak tau kenapa diorang buat begitu".
TIDAK TAU??? Seriously ladies
and gentlemen, THIS confession came from its own staff!
5. Yang
membenarkan kereta saya diambil adalah Doreen James, iaitu
pengurus tertinggi
pusat servis itu sendiri. Pihak akaun juga telah minta dan
terima bayaran.
Tetapi hakikatnya: mekanik yang membuat kerja baik-pulih dan
pemeriksaan akhir
belum pun menghabiskan kerja-kerjanya. What does it mean?
Doreen James melanggar
integriti perkhidmatan dengan membenarkan kereta yang masih
dalam pemeriksaan
(dan berkemungkinan dalam keadaan bahaya!) dipandu keluar
oleh
pelanggan.
Saya hantar semula kereta pada 7 Nov untuk proses baikpulih
beberapa masalah yang belum selesai; termasuk petunjuk
minyak yang TIDAK PERNAH
menjadi isu sepanjang saya menggunakan kereta tersebut. Saya
tanya Doreen:
kenapa pusat servis telefon customer untuk ambil kereta yang
belum siap? Kenapa
boleh release kereta padahal proses baik-pulih kereta dan
prosedur check-up
untuk keselamatan belum dilaksana sepenuhnya?
Jawapan Doreen: "Sorry, itu
memang 'internal miscommunication' di antara staf
opis/akaun, foreman dan
mekanik." This is a VERY SERIOUS HUMAN ERROR. Walaupun
dia nampak genuinely
apologetic; saya tidak fikir dia betul-betul memahami risiko
keselamatan yang
dia sabitkan kepada saya selaku pengguna kereta tersebut.
Akibat kecuaian
manusiawi para pekerja di bawah pentadbirannya.
6. Now, this is the
BIGGEST issue. Yang bikin saya panas dan menulis catatan
ini; serta akan
memfilekan aduan rasmi kepada Tribunal Pengguna.
Kereta dihantar semula
untuk baik-pulih pada 7 Nov; dan siap pada 19 Nov. I have to
pay almost RM800
this time. Tetapi selepas 3-4 hari, masalah oil indicator
(yang timbul pada HARI
PERTAMA selepas kereta itu keluar dari pusat servis Proton)
masih tidak selesai.
Kemudian kereta dihantar lagi ke pusat servis sekali lagi.
Saya pun tidak tau,
lebih sebulan mereka tahan kereta saya: masalah begitu pun
tidak selesai. Apa
yang mereka buat? Ber#seng-gama beramai-ramai dalam kereta
saya?
Semalam
saya dibagitau oleh Pusat Servis Proton Kolombong bahawa
saya perlu bayar lagi
sekitar RM500++ untuk masalah oil indicator tersebut.
#WTF?
Consider this circumstances. Kereta saya berada di
bengkel mereka selama 29 hari; dan saya telah membayar
sejumlah lebihkurang RM5K
(RM4200 + RM800): kemudian bila kereta itu dipulangkan, saya
dapat MASALAH BARU
(oil indicator tidak berfungsi) yang tidak pernah jadi isu
sepanjang saya pandu
kereta itu sejak 2006. And now they want me to pay another
RM500++ for
it!
Seriously, Mrs. Doreen James: ini pusat servis kereta atau
sebenarnya
pusat mengutip sial dan laknat hidup?
7. My argument is very simple: that problem
WAS NOT THERE when I
sent the car to Proton the first time (20 October). Then,
the VERY FIRST DAY
after taking back my car on the 3 November: the problem
BEGAN to
occur.
Tapi menurut Pengurus Pusat Servis Proton Kolombong, si
Doreen dan
juga foreman si Jainal: "Apa boleh buat masalah itu
timbul NGAM-NGAM pada hari
pertama kereta kamu keluar dari pusat servis kami. Tapi
kerosakan itu memang
tiada kena-mengena dengan apa yang kami buat di sini. Jadi
kami tetap akan
charge kamu untuk mengganti spare-part yang menyebabkan oil
indicator itu
rosak".
Selama lebih 15 tahun saya bergelumang dengan statistik dan
hukum
kebarangkalian sesuatu insiden berlaku: ini pertama kali
saya jumpa dengan
manusia yang cukup yakin bersandar pada "teori
kebetulan" untuk satu peristiwa
seganjil begini.
8. Here my question is: what is the PROBABILITY that my
oil indicator suddenly decides to misbehave, selepas keluar
HARI PERTAMA dari
pusat servis ini? Padahal selama 8 tahun (2920 HARI), saya
tidak pernah ada
masalah tentang ini. Saya persoalkan ini; dan meminta pusat
servis Proton
bertanggungjawab. Especially after all the misadventures I
was forced to
endure.
Tapi kata si Doreen: "Saya tidak sangka kamu boleh
berfikiran
begitu dengan staf kami di sini. Seolah-olah kami ada buat
apa-apa pada kereta
itu". TIDAK, saya bukan berprasangka. Tapi saya ada
asas yang CUKUP MUNASABAH
untuk menyangka bahawa isu itu ada kaitan dengan pusat
servis
tersebut.
Pertama, kereta saya berada di sana selama 29 hari. Ada
macam-macam boleh berlaku. Kedua, telah terbukti bahawa
integriti dan
kebolehpercayaan pusat servis ini diragui menerusi beberapa
kesilapan bersiri
sepanjang berurusan dengan mereka. Misalnya: pusat ini
release kereta yang belum
lengkap kena check, kelewatan lebih 100% dari julat masa
yang dijanjikan,
internal communication yang bertele-tele kalangan stafnya
sendiri dan beberapa
insiden lain. Kalau koordinasi dan pentadbiran mereka memang
se-erratic begini,
tidak logikkah kalau ada kesilapan lain yang boleh berlaku?
9. Saya akan
file-kan aduan kepada Tribunal Pengguna pada minggu ini.
Tapi saya harap
rakan-rakan boleh membantu memberi sebarang info lain yang
berkaitan. Misalnya
kalau ada sesiapa mengalami insiden yang serupa.
Terima kasih banyak,
kerana sudi mendengar suara ini. My simple advice is: avoid
buying Proton cars.
BANYAK MASALAH. Kalau sudah terbeli, JANGAN SEKALI-KALI
datang ke pusat servis
Proton di Kota Kinabalu. Baik yang di Kolombong, mahupun di
Inanam. I used to
have bad experiences at both centres!
Dr. Remzah Dambul
Pensyarah
Kanan Universiti Malaysia Sabah
Sumber
Posted by: Abdul RahMan <man_belon@yahoo.com>
Reply via web post | • | Reply to sender | • | Reply to group | • | Start a New Topic | • | Messages in this topic (2) |
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com
----------------------------------------
Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com
----------------------------------------
Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069
----------------------------------------
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
----------------------------------------
Weblist:
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar