Pages

Kamis, 02 April 2015

Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: PEMBUANGAN 6000 PEKERJA MAS TIDAK DAPAT DIELAKAN LAGI

 

Mueller ni mcm askar upahan jer, menteri Khazanah cuci tangan...


Not everything in Mueller's career has gone as smoothly. In the early aughts, he was at the helm of Sabena, Belgium's national airline, which was also suffering huge losses. Mueller, who could not be reached for this story, had to cut jobs, which provoked bitter strikes, and eventually the airline went bankrupt in 2001. Similarly, he will have to cut about 6,000 jobs at Malaysia Airlines, analysts said, a process that's already underway.





On Friday, April 3, 2015 10:52 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


 
[Attachment(s) from bashah included below]
Management dan menteri yg melingkup, pekerja pulak jadi mangsa.
tukar nama MAS tu jadi EMAS ke aperker, kalau yg paling top tu mangkuk, mangkuk lah jugak.
suruh mat Saleh tu wat kerja konon bagus, kalu betul bagus dari dulu dia kerja situ pun lingkup jugak..
hmm ke laut lah duit gst aku...



On Friday, April 3, 2015 10:46 AM, "suhaimi ibrahim sembangautomobil@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


 
6000!!.. kalau ramai cam gini. dua tahun kalau menjunam jugak kewangan syarikat. tak tauler nak kata apa

2015-04-02 23:03 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil] <automobil@yahoogroups.com>:
 

 

PEMBUANGAN 6000 PEKERJA MAS TIDAK DAPAT DIELAKAN LAGI

bloglist-malaysia.blogspot
pkrl.blogspot.
 
MAS tidak dapat elak berhentikan kakitangannya

 
Datuk Seri Ong Tee Keat

 
KUALA LUMPUR - Malaysia Airlines (MAS) berdepan situasi sukar dan rancangannya untuk mengurangkan 6,000 kakitangan itu adalah sesuatu yang tidak dapat dielak dan sebaliknya perlu diteruskan, kata bekas Menteri Pengangkutan Tan Sri Ong Tee Keat hari ini.

Khazanah Nasional Bhd, yang memiliki MAS, telah melakukan penilaian menyeluruh secara teliti mengikut Pelan Pemulihan bernilai RM6 bilion bagi syarikat penerbangan negara itu dan keperluan mengecilkan tenaga kerjanya adalah sangat kritikal bagi pelan tersebut, katanya.
Ong berkata demikian bagi mengulas bantahan yang disuarakan dalam kalangan kesatuan sekerja MAS yang telah merayu kepada Khazanah dan kerajaan supaya mengabaikan tindakan pemberhentian pekerja besar-besaran yang melibatkan satu pertiga daripada tenaga kerjanya.

"Kita tidak mampu untuk berada dalam zon selesa selama-lamanya. Jika kita katakan yang kita telah melakukan ini sejak beberapa tahun, jadi kenapa kita tidak boleh teruskannya. Jadi apakah pelan pemulihan atau perubahan yang kita bincangkan?," katanya.

"Adakah kita mahu terjerumus dalam perangkap lama yang sama, iaitu berbentuk bantuan kewangan, kita mahu dijamin keluar oleh kerajaan dan adakah itu sahaja.

Justeru, sekarang kita perlu membuat pilihan, apakah ia sekadar dijamin keluar semata-mata atau pemulihan yang tulen dan sangat bermakna bagi kelangsungan syarikat penerbangan negara.

"Saya rasa ini adalah dua perkara utama yang kita perlu putuskan secara muktamad dan tegas demi kepentingan negara," katanya kepada Bernama.

Ong menekankan sejak awal lagi, semua maklum isu pemberhentian kerja sementara tidak dapat dielak dan pertemuan yang mencukupi telah dibuat dengan pelbagai kesatuan pekerja dan langkah pemberhentian kerja bukan menjadi satu isu sekarang.

"Langkah berikutnya selepas ini kemungkinan pemilihan pekerja yang sesuai, dan saya yakin keperluan mendapatkan bilangan pekerja yang sewajarnya bagi menepati bilangan tenaga kerja yang optimum dibincangkan. Ini adalah perkara yang tidak dapat dielak syarikat penerbangan itu.

"Ini bermakna bukan Khazanah mahu sedaya upaya untuk pemberhentian kerja sementara atau pembuangan mana-mana kakitangan, tetapi demi kelangsungan MAS, sama ada kita mahu syarikat baharu iaitu MAS yang baharu terus wujud, terus beroperasi atau sebaliknya," tambahnya.

Antara tujuan pelan penstrukturan semula bernilai RM6 bilion itu adalah supaya syarikat penerbangan tersebut meraih keuntungan dalam tempoh tiga tahun, Khazanah telah menjadikan MAS sebagai syarikat persendirian tahun lepas.

Penstrukturan semula MAS turut melibatkan langkah pengecilan tenaga kerjanya.

Langkah penilaian pekerja yang menyeluruh telah diselesaikan pada awal Februari, melibatkan kira-kira 20,000 kaitangan dengan mengambil kira rekod prestasi, pengalaman, kelayakan, sifat tingkah laku, rekod disiplin, kecekapan, serta aspirasi untuk menyertai MAS NewCo.

Penilaian tersebut juga menyaksikan 500 eksekutif kanan MAS menjalani perbincangan selama tiga jam dengan perunding bebas.

Pusat Pembangunan Korporat yang dijangka memulakan operasi pada 1 April, 2015 akan menyediakan landasan dan peluang bagi penempatan luar serta latihan semula kakitangan MAS yang terlibat.
Pusat tersebut akan menyediakan pekerja yang diberhentikan dengan akses kepada perkhidmatan yang pelbagai, termasuk pemprofilan tenaga kerja, kaunseling kerjaya, latihan asas dan terperinci, kemahiran mencari kerja, keusahawanan, penempatan dan rancangan persaraan.

Langkah terbaru dalam penstrukturan semula syarikat itu adalah pelantikan Christoph Mueller sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan yang diawalkan daripada Julai kepada 1 Mei.

Hasrat itu membenarkan Mueller mengetuai usaha penstrukturan semula syarikat dan membolehkan masa yang tepat untuk peralihan kepada MAS NewCo, Malaysia Airlines Bhd.

Mengulas mengenai kenyataan kesatuan bahawa aset teras kepada syarikat penerbangan itu adalah "kemahiran, pengalaman dan kesanggupan kakitangan" dan tenaga kerja sewajarnya tidak dianggap sebagai komoditi, Ong mengulangi adalah sia-sia untuk bercakap mengenai sentimen pada masa ini kerana kegagalan bukan lagi satu pilihan dan pelan pemulihan yang sedang dilaksanakan sewajarnya menjadi yang terakhir kepada MAS.

"Ini adalah soal hidup atau mati untuk syarikat itu. Anda mungkin memiliki kepakaran, bakat dan kesemuanya namun, jika tenaga kerja dianggap terlalu berlebihan, anda perlu kurangkannya demi kelangsungan dan ini adalah keputusan sukar yang perlu dibuat.

"Dalam hal ini, kita memberi jaminan 6,000 pekerja itu akan diberi kemahiran, dilatih dan ditugaskan semula. Ini bermakna mereka akan mendapat pekerjaan, kecuali mereka memilih untuk tidak menyesuaikan diri dengan perubahan itu.

"Selain itu, kerajaan sewajarnya sedar mengenai beberapa faktor utama atas kegagalan kita menguruskan MAS.

"Kita bercakap dari masa ke semasa, perbelanjaan yang membazir, atau kontrak yang akan dianggap tidak kondusif kepada MAS, semua ini perlu dikaji semula. Semua ini telah diperkatakan.

"Sudah tentu tidak adil untuk menyatakan hanya 6,000 orang dijadikan alasan bagi kegagalan MAS," katanya. - Bernama

ulasan:

alt
Tanpa Nama berkata...
Baguslah tindakkan MAS CEO dari bangsa asing (Kalau bukan bangsa melayu pun bumi putra pun tak apa lah juga)diambil untuk bagi nasehat dengan gaji beratus ribu setahun dengan pelbagai kemudahan,tapi ank bangsa sendiri yang telah begitu lama berkhidmat tanpa mengir waktu dan keluarga begitu mudah hendak dicampakkan bagaikan hampas kelapa sawit apakah kerajaan sekarang telah kehabisan idea untuk menempatkan mereka ditempat lain adakan pengurusan MAS sedar bagaimana susahnya nanti mereka akan mengharungi masa depan yang gelap itu fikirlah sebelum terlmbat.
alt
Tanpa Nama berkata...
"kita tak mampu untuk berada di zon selesa selama2nya"...kecuali lu jadi menteri...selesa sampai kiamat tak perlu risau pasal gst, tak perlu risau pasal duit, tak perlu risau pasal kerja, tak perlu risau rakyat marah, tak perlu risau kena tangkap, tak perlu risau kena dakwa, tak perlu risau masuk jel mungkin tak perlu risau habiskan harta negara





__._,_.___

Posted by: bashah <bwasi@yahoo.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (4)

Check out the automatic photo album with 1 photo(s) from this topic.
mas.jpg

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

.

__,_._,___

Tidak ada komentar:

Posting Komentar